Over Akwasi

Niet gedacht dat een sportopleiding en slechthorendheid samen kunnen gaan? Niets is minder waar. Hoewel ik, Akwasi Aheng, slechthorend ben, heb ik de CIOS in Arnhem succesvol afgerond,

Achtergrond

waarbij ik mij verdiept heb in de breedte van sport. Sterker nog, ik heb me gespecialiseerd in het geven van trainingen met de diploma’s Fitvak A en B en Bootcamp als resultaat. Met mijn passie voor het menselijk lichaam en alles wat daarbij komt kijken, geef ik verschillende trainingen. Daarbij betreft mijn doelgroep niet alleen horende, maar ook slechthorende en dove sporters. Tijdens de trainingen besef ik hoeveel voldoening het mij geeft om mensen te helpen met hun gezondheid. Immers, wat is er nu belangrijker dan een gezond en fit lichaam? Naast diverse trainingen als CrossFit, Boksen en Bootcamp geef ik ook workshops gebarentaal!

Specialiteit

Ik ben sinds mijn geboorte slechthorend. Daardoor spreek ik naast Nederlands ook vloeiend gebarentaal Ik geef dus niet alleen training aan horende sporters, maar ook doven en slechthorenden zijn bij mij op de juiste plek om zich fit te trainen!

De afgelopen jaren heb ik me kunnen specialiseren op het gebied van personal training en crossfit.

Diploma's
  • CIOS Arnhem, Sport- en bewegingscoördinator niv 4.
  • Skibegeleider, NSkiV(Nederlandse Ski Vereniging)
  • ROC Leiden, Sport- en bewegingsleider niv 3.
  • Personal Trainer (Fysio Physics)
  • Personal Trainer Business (Start2move)
  • Crossfit Level 1 (Driebergen)
  • Functional Trainer (Start2move)
  • Sport en Voeding (Start2move)
  • Bootcamp Trainer (Fysio Physics)
  • Personal Trainer (Start2move)
  • EHBO + AED (ROC Leiden)
  • Fitvak B (Fitness instructeur)
  • Fitvak A (Fitness instructeur)

Sporttraining speciaal voor doven en slechthorenden

Aanmelden: Klik 'vraag een proefles aan' of op 'stel een vraag'

Voor doven en slechthorenden is het vaak moeilijk mee te doen aan een normale (voor horende mensen bedoelde) sport. Door het zweten kun je vaak geen gehoorapparaat dragen. Heb je een CI? Dan is het ook nog eens oppassen dat je jouw hoofd niet op de verkeerde plek stoot. En omdat je het niet hoort, kom je niet mee in het spel of de training. Allemaal nadelen waarom doven en slechthorenden vaak niet mee kunnen doen aan ‘horende sporten’. Speciaal voor doven en slechthorenden is er daarom nu een bootcamp! Bij deze training houden we rekening met jouw gehoorbeperking en train je samen met andere doven en slechthorenden. De instructie wordt ondersteund met gebaren (NmG).

Bij deze bootcamp doen we onder andere aan touwtrekken, hardlopen, spelletjes en krijg je ook informatie over hoe en wat je het beste kunt eten. Als we een groep bij elkaar hebben om te trainen, plannen we een training in het bij de Vondelpark

De trainers:
* Akwasi Aheng is hoofdtrainer.

Personal Training

Personal Training is geen vast omlijnd programma. Samen stellen we realistische doelstellingen die we vertalen naar persoonlijke schema’s.

Ik bied:

* Een doelgericht bewegingsplan
* VondelGym
* Wekelijkse trainingen op maat
* Verzekerd van resultaat* Vanaf €50

Bootcamp

Een intensief outdoor fitness programma waarbij cardio- en krachtelementen elkaar op hoog tempo af wisselen.

Ik bied:

* Een doelgericht bewegingsplan
* Vondelpark
* Wekelijkse trainingen in groepsverband
* Verzekerd van resultaat

* Vanaf €5

Hardlopen

Hardlooptraining aan groepen recreanten, teamsporters en privétraining. Samen stellen we realistische doelstellingen die we vertalen naar persoonlijke schema’s.

Ik bied:

* Een doelgericht bewegingsplan
* Loopscholing ter verbetering van looptechniek
* Wekelijkse trainingen op maat
* Let op: je moet hardloopschoenen en een hardloopbroek aan doen. Kom niet op gymschoenen, want dat is echt slecht voor je rug en je enkels.
* Vanaf €15

Kettelebell

De veelzijdigheid van van de diverse oefeningen, de combinatie van cardio-, kracht- en flexibiliteitstraining in één en de enorme transfer naar andere takken van sport.

Ik bied:

* Een doelgericht bewegingsplan
* Vondelpark
* Wekelijkse trainingen op maat
* Verzekerd van resultaat
* Vanaf €20

Sport en Voeding

De combinatie sporten en eten is voor veel mensen best lastig. Zeker als je sport om gewicht te verliezen, wil je eigenlijk niet te veel eten. Maar hoe zorg je dat je lichaam wel voldoende herstelt?

"Van tevoren moet je er eigenlijk altijd voor zorgen dat je niet te veel eet. Daar kun je alleen maar last van krijgen: je lijf moet dan sporten en verteren op het zelfde moment. Als je een aerobicslesje volgt in de sportschool, kun je prima een uur voor aanvang nog een of twee boterhammen of een stuk fruit eten. Ga je intensiever sporten? Eet dan drie uur ervoor niets meer.

Bovenstaande adviezen zijn algemeen. Het hangt sterk af van wat je gaat doen en waar je tegen kunt. Bij het hardlopen zul je misschien meer last hebben van eten door de schokkende bewegingen, dan tijdens het wielrennen. Maar sommige mensen kunnen ook intensief sporten als ze een uur voor de training gegeten hebben.

Sommige sporters trainen ’s ochtends graag op een lege maag. Dit kan prima als je de avond van tevoren normaal eet en ’s avonds niet sport. De glycogeenvoorraden- opgeslagen glucose (koolhydraten) - in je spieren zijn dan nog niet aangesproken. Alleen de voorraden in je lever gebruik je wel ’s nachts: als die op zijn kan dat resulteren in concentratietekort."

Workshop Gebaren

Workshops zijn bedoeld om op een praktische manier bezig te zijn met Nederlandse gebarentaal, Nederlands met gebaren, Dovencultuur, Visuele Muziek en doofheid. Een klein onderdeel van de workshop is informatief om de meest gestelde vragen omtrent gebarentaal, Nederlands met gebaren, Dovencultuur, Visuele Muziek en doofheid te beantwoorden. De workshops verdelen wij naar doelgroep en inhoud.

Nieuwsgierig?

MUD RACE

Er wordt ons wel eens gevraagd hou je nou precies traint voor een Mud Masters. Het is lastig om de obstakels te vinden en ze precies te oefenen. Nou is dat ook niet helemaal nodig. Er zijn eigenlijk twee vereisten om een Mud Masters goed te kunnen volbrengen; kracht en uithoudingsvermogen. (Oh ja, en soms is een beetje lef ook wel handig ;)) Kracht heb je nodig om over, onder, tussen en om obstakels heen te komen. Daarnaast moet je soms spullen sjouwen, jezelf omhoog trekken of oefeningen uitvoeren. Uithoudingsvermogen is de tweede vereiste. Wil je de afstand van 6,12, 18, 24 of meer kilometer kunnen volbrengen, dan moet je die afstand in ieder geval wel hardlopend kunnen volbrengen. Hou er daarnaast rekening mee dat je spieren door de obstakels vermoeid worden en dat je constant uit je ritme gehaald wordt.

* Vanaf € 20