Alweer 2 jaar geleden halveerde de WHO (World Health Organization) de norm voor de hoeveelheid suiker die je verantwoord kunt eten. In de aflevering van Rader in 2014 wierpen een aantal experts hun blik op suiker en suikervervangers. In deze blog wil ik hier mijn professionele licht nog eens op laten schijnen.

Vergelijking
Ik bedacht me dat ik suiker en suikervervangers eigenlijk dezelfde vergelijking vind als roomboter en (dieet)margarine: ze bevatten beide evenveel vet, calorieën en van beide word je dik als je er teveel van eet. Maar, roomboter is een onbewerkt product en margarine is dat alles behalve.

Onbewerkt
Mijn voorkeur gaat uit naar puur en onbewerkte voeding, zoals roomboter. Zou mijn advies dan ook zijn om natuurlijke suikers te gebruiken in plaats van geraffineerde suiker? Helaas niet, want ook voor natuurlijke suikers (kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, honing, agavesiroop en rietsuiker) geldt: het is en blijft suiker. Kort door de bocht kun je net als bij geraffineerde suiker zeggen dat het:
- lege calorieën zijn (wel calorieën en weinig nuttige voedingsstoffen);
- snel went en dat je steeds vaker naar zoet hunkert;
- gemakkelijk zorgt voor zwaarlijvigheid.

Waarom gebruik ik dan zelf toch liever een goede (rauwe) honing en geen kristalsuiker? Precies om die reden dat ik ook liever roomboter gebruik. Een goede honing is niet hoog verhit geweest en bevat in kleine hoeveelheden nog wat enzymen en mineralen. Onbewerkte producten bevatten nou eenmaal meer originele voedingsstoffen die er bij het bewerkte broertje uit zijn gehaald. Een ander alternatief voor suiker is bijvoorbeeld rijpe banaan of gemalen dadels in taarten. Deze bevatten ook calorieën, maar leveren ook nog eens echt veel voedingsstoffen (vitamines en vezels!).

Dik van gezond
Word je dan dus minder snel dik van natuurlijke suikervervangers? Of word je gezonder door deze extra voedingsstoffen? Nee. Het gaat om kleine hoeveelheid gezonde stoffen en het schadelijke effect weegt altijd op tegen die paar vitamines die nog in onbewerkte suikers zitten. Het is geen vrijbrief om ongelimiteerd suikervervangende gebakjes te bakken waar je op sociale media mee wordt doodgegooid. Stink er niet in. Snoep = snoep. Gebak = gebak. Dat moet je nou eenmaal niet elke dag eten; ook niet als er de naam ‘paleo’ aan wordt gehangen. Of aten ze in het Stenen Tijdperk soms ook al ‘gezonde’ brownies?

Zoetstoffen
Als we het hebben over puur en onbewerkt, dan kun je al ruiken dat zoetstoffen (o.a. stevia, acesulfaam-K, cyclamaat, aspartaam) daarin niet passen. Gewoon niet doen. Eén voordeel dat ik de kunstmatige zoetstoffen mee moet geven, is dat ze nul calorieën leveren. Ideaal zou je zeggen! Maar in een wereld waar mensen toch al veel meer zoetigheid binnenkrijgen dan ze denken (via ketchup, mayonaise, tomatensaus, vleeswaren et cetera), lijkt het me niet verstandig dit ook nog eens op te hoge met calorieloze zoetstof.

Dus?
Beperk je inname van suiker zoveel mogelijk. Bekijk het etiket van je producten en bekijk vooral de ingrediëntenlijst goed. Staat suiker als eerste, tweede of derde ingrediënt al genoemd? Dan heb je geen gezond product te pakken. Vind je het lastig om minder suiker te eten, dan is het de moeite waard om dit langzaam af te bouwen. En als je dan een keer ‘echte’ taart bakt? Gebruik dan lekker de suiker waar jij je goed bij voelt. Dat kan kristalsuiker zijn, een natuurlijke suikervervanger of rijpe banaan of dadel.

Teuni Verhagen

Gezonde voeding als basis voor een vitaal leven. Voed jezelf, daar sta ik voor. Met mijn vakkennis, empathisch vermogen en praktische insteek begeleid ik cliënten met het bereiken en volhouden van hun gezondheidsdoelen.Kernwoorden: harde werker, betrouwbaar, sociaalvaardig, kwaliteitsgericht, betrok...

Bekijk profiel Stuur bericht aan Teuni