Om in slaap te komen en om wakker te worden hebben we twee hormonen nodig.
Deze twee hormonen zijn: melatonine en cortisol.
Melatonine is het hormoon dat je lichaam aanmaakt op het moment dat het koud en donker is. Dit hormoon zorgt ervoor dat je slaperig wordt.
Cortisol is ons stresshormoon. Dit hormoon wordt aangemaakt wanneer het warm en licht is en maakt je alert.

Waarom slaap ik slecht in en word ik ondanks genoeg slaap alsnog moe wakker?
Het blauwe licht van tv’s, tablets, smartphones zorgt voor een verstoring van je melatonine aanmaak. Dit hormoon wordt aangemaakt wanneer het koud en donker is. Als we kijken naar vele jaren geleden, toen we nog buiten sliepen was dat het teken dat het nacht werd. Tegenwoordig houden we ons lichaam voor de gek. Het blauwe licht laat ons lichaam denken dat het nog overdag is, waardoor je slecht inslaapt.

Wakker worden doe je uit jezelf. Je lichaam schakelt over van melatonine naar cortisol om ons wakker en alert te maken. Dit was ook wel nodig, want wanneer we vroeger wakker werden moesten we meteen uitkijken voor roofdieren of ander gevaar. Tegenwoordig worden we onnatuurlijk uit onze slaap gehaald door middel van een wekker. Het kan dus zomaar zijn dat het cortisol gehalte nog niet hoog genoeg is om je ook echt wakker te maken.

Wat kan je hier aan doen?
Zorg dat je ‘s avonds laat geen invloed krijgt van blauw licht, oftewel tv, tablets, smartphones e.d. Matig je cafeïne gebruik en vermijd suikerrijk eten en drinken.

Zorg ervoor dat het ”fris” is op je slaapkamer en slaap met de gordijnen open. Laat het natuurlijke licht je ‘s ochtends een boost cortisol geven om je zo alert te maken!

Extra:
De gemiddelde Nederlander slaapt 7,2 uur. De meesten van ons hebben 8,5 slaap nodig. Dit lijkt een klein verschil, maar kan net het verschil maken tussen moe wakker worden en fit wakker worden.

Clemens van den Thillart

Wielrennen en krachttraining... Deze 2 disciplines zijn in deze tijd niet meer van elkaar weg te denken.Sportspecifieke krachttraining heeft ontzettend veel voordelen. Vooral wanneer we dit combineren met je huidige fietstrainingen. De voordelen zijn: meer kracht, uithoudingsvermogen, lactaat tolera...

Bekijk profiel Stuur bericht aan Clemens