Maandag is de meest drukke dag op de sportschool. Dat is geen verrassing als je kijkt naar alle foodblogs, waarbij de maandag altijd de dag van ‘compensatie diëten’ is. Maandag is daardoor de meest gevaarlijke dag van de week. Niet de maandag zelf, maar juist het idee van maandag is gevaarlijk. De maandag altijd zien als een nieuwe start is hetzelfde als jezelf steeds de kans te geven om het vanaf maandag ‘goed te maken’. Dit is wat ik bedoel met het ‘Maandag Syndroom’. Wanneer je wilt beginnen met een trainings- en of voedingsplan zijn vaak de meeste reacties: “Maandag ga ik naar de sportschool.”, “Vanaf maandag ga ik echt beginnen.” of “Strak voedingsplan vanaf maandag! Vandaag mag het nog, dus moet ik er nog van genieten”

Goedpraters
Deze ‘goedpraters’ staan succes in de weg. Het verzinnen van smoesjes en het uitstel van ‘goed gedrag’ laat je na één misstap juist stuurloos verder gaan. En erger nog, het moedigt je aan om op te geven, omdat je jezelf voor de gek houdt met de gedachte dat je altijd opnieuw kunt beginnen. Het is heel gek: we weten allemaal dat we constant hetzelfde doen, maar verwachten toch steeds een ander resultaat. Elke maandag weer! Maar hoe kunnen we dit probleem nu oplossen? Ik geloof dat de oplossing in de volgende twee stappen zit.

Verwijder de ‘Maandag start ik weer’ knop uit je patroon
We moeten ons nu realiseren dat er helemaal niets speciaals is aan maandag. Deze dag heeft geen magische krachten waardoor het meer of minder effect heeft om je doelen te bereiken. Het feit dat de kalender aangeeft dat de maandag het begin van de week is, betekent ook niet dat je meer gewicht kunt tillen of meer vet verbrandt dan op dinsdag. Maandag is gewoon een dag, denk daar eens over na.

Het begin van de werkweek hoeft niet automatisch het begin van alles te betekenen. Zodra je dit beseft, heb je weer controle over je plan. Zo kun je je plannen veel sneller oppakken en hoef je niet steeds opnieuw te beginnen.

Om mijn klanten met dit probleem te helpen zorg ik ervoor dat de maandag niet altijd het startpunt is. Ik begin de programmering bijvoorbeeld op donderdag, zodat de motivatie van nieuwe workouts ze door het weekend heen helpt. Het weekend is toch de tijd waar vaak de meeste fouten worden gemaakt. Met nieuwe motivatie houden ze het beter vol. Soms plan ik zelfs een rustdag in op maandag. Maandag is vaak een drukke dag op het werk en als ik dan het idee wegneem dat ze ook nog naar de sportschool moeten, is er meer toewijding tijdens de rest van de week.

Leer om een kleine fout te maken
Als je erachter bent gekomen dat ‘cheaten’ of ‘bingen’ je tegenhoudt om succes met je voedingsplan te behalen, moet je leren om een kleine fout te maken om zo de schade te beperken. Het controleren van een kleine ‘fout’ zorgt ervoor dat je comfortabel bent met het feit dat je soms een slippertje maakt in je voedingsplan. Het overkomt iedereen: niemand is perfect en zeker niet wanneer het aankomt op het volgen van een voedingsplan. Het eten van een halve brownie is geen grote misstap. Als je dit voor jezelf duidelijk kunt krijgen, zul je merken dat het veel gemakkelijker wordt om jezelf in te houden en te genieten van wat lekker is, in plaats van compleet los gaan en schuldgevoelens creëren.

Herkenbaar?
Heb jij ook het gevoel dat je in een ‘Maandag’ syndroom verkeert? Kom je er alleen niet meer uit, en ben je op zoek naar motivatie en begeleiding? Al jarenlang motiveer en begeleid ik mensen om leefstijlverbetering te realiseren en trainingsresultaten te behalen. Ik wil graag ook met jou aan de slag! Een gezonde levensstijl begint bij jezelf, maar ik help je graag op weg.

Koen Bakker

Ik ben Koen Bakker, bewegings en voedingsdeskundige. Mijn missie is mensen te inspireren en te motiveren om een leefstijlverbetering te realiseren en trainingsresultaten te behalen. Onder professionele begeleiding help ik mijn cliënten op een efficiënte en plezierige wijze maximaal haalbare resu...

Bekijk profiel Stuur bericht aan Koen