Ieder lente begint het weer. De lammetjes lopen buiten, de bomen krijgen weer blaadjes en vooral de bloesem is prachtig aanwezig. Je krijgt spontaan zin om buiten te sporten. In plaats van de loopband te gebruiken als trainingsomgeving om je conditie op bouwen, ga je nu lekker naar buiten.

Je hooikoorts ontwaakt weer uit zijn winterslaap. Je weet: het wordt weer niesen en proesten deze lente. Wij weten als geen ander hoe heerlijk het is om buiten te sporten. Daarom hebben we speciaal voor jou een aantal tips op een rijtje gezet zodat ook jij lekker buiten kunt sporten, ondanks je hooikoorts.

Ken je vijand
In dit seizoen zijn de pollen nu eenmaal flink vertegenwoordigd. Wist je dat ze het meest aanwezig zijn in de ochtend? Neem dan het besluit om niet ’s morgens je work-out te doen, maar aan het einde van de middag of het begin van de avond. Houd in de gaten dat de pollen heftig zijn tijdens warm, droog en winderig weer. Als het minder warm is en vooral wanneer de luchtvochtigheid hoog is, heb je het minst last van pollen.

Locatie
Houd rekening met wáár je gaat sporten. Is er bij jouw sportlocatie veel bos en gras in de buurt, dan is dit geen goede plek om te sporten. Aan zee en hoog in de bergen zit minder stuifmeel in de lucht dan in het binnenland, tip voor je vakantie/sportbestemming!

Bedek je haar
Het is verstandig om een pet of mutsje te dragen, zodat de pollen niet in je haar gaan plakken. Als jij iemand bent die z’n haar niet dagelijks wast, is het vooral heel verstandig om een hoofddeksel te dragen. Met sporten is het handig om een petje te dragen, omdat dit meteen de zon uit je gezicht weert. Vraag ook je bedpartner om de haren voor het slapen gaan even af te spoelen of te borstelen, ook dan verklein je de kans dat de pollen jouw nachtrust verstoren.

Bescherm je ogen
Als de pollen niet in je ogen kunnen komen, heb je er ook geen last van. We raden daarom aan om een bril te dragen die de eerste bescherming voor je ogen biedt.

Ga douchen
Zorg ervoor dat je na een work-out weer schoon wordt. Dit is een belangrijke stap in het omgaan met de hooikoorts. De pollen kunnen namelijk aan je lichaam blijven plakken waardoor je huidirritatie krijgt. 

Was je snel je kleding
Ben je klaar met trainen, was dan je sportkleding zo snel mogelijk. Pollen hechten zich namelijk goed aan bezwete kleding. Zorg er ook voor dat je normale kleding niet in je slaapkamer rondzwerft, ook daar zitten pollen aan. Hang ze netjes in de kast of leg ze in een andere ruimte.

Medicijngebruik
Er is een heel aantal medicijnen dat werkt tegen hooikoorts. Let op: sommige medicijnen met antihistamine (stof die allergische reacties onderdrukt) kunnen ervoor zorgen dat je je vermoeid voelt. Bespreek daarom met je huisarts of apotheker wat het beste medicijn is voor jou en wat het juiste innamemoment is.

Beperk het nuttigen van alcohol
Alcohol doet je bloedvaten uitzetten. Daardoor krijg je niet alleen een blos op je wangen, maar kan je allergie ook erger worden. “Het effect hangt af van persoon tot persoon, maar als je al last hebt, is het een goed idee om het rustig aan te doen.” Daarnaast zijn er ook een aantal natuurlijke histamines in alcohol, die aangemaakt worden tijdens het fermentatieproces. Afhankelijk van hoe je lichaam dat verwerkt, kan dat ook leiden tot meer allergiesymptomen. Ook het nuttigen van witbier versterkt de allergische reactie, dit komt door de hoge gisting.

Drink water 
Het is misschien een achterhaald advies, maar we willen nogmaals aangeven hoe belangrijk het is om water te drinken. Tijdens het sporten zweet je, en de uitvoer van zweet compenseer je vervolgens met voldoende water drinken.

Met deze tips kun je hoe dan ook lekker in de buitenlucht gaan werken aan jouw gezonde en energieke leefstijl. Of je nu wel of geen last hebt van hooikoorts, sporten kan altijd!

Bron Zilveren Kruis, diverse andere websites en eigen ervaring van onze crew ;)